Stimularea vorbirii bebelușului
Un rol important în dezvoltarea vorbirii îl joacă stimularea auditivă. Aceasta începe cu vocea părinților și cu sunetele din mediul ambiant încă din primele momente ale vieții noului născut.
Este important ca vorbirea să fie stimulată din primele zile de viață. Vorbiți cu bebelușul, descrieți fiecare acțiune pe care o realizați, numiți obiectele din casă, cântați-i, citiți-i. Numirea obiectelor și acțiunilor simple sporesc învățarea vorbirii, iar acestea pot fi însoțite și de onomatopee („Cip - cip - cirip”, „Brum - Brum” etc.) care sprijină dezvoltarea auzului fonematic. De asemenea, utilizați jocul în interacțiunea cu bebelușul, începeți prin jocuri simple, cum ar fi „Cucu-bau” și continuați cu sarcini scurte pe care să le realizeze bebelușul (să așeze jucăria pe scaun, să șteargă măsuța etc.).
Un mediu stimulativ de vorbire este format în primul rând din interacțiunea părinte-copil, stimulii din mediu cum ar fi televizorul sau telefonul nu sunt recomandați la o vârstă atât de fragedă. Bebelușii învață prin imitație, iar mișcarea buzelor și expresia facială a adultului este necesară pentru o înțelegere completă a vorbirii. Puteți utiliza și exemplificări prin gesturi a unor acțiuni (mimarea unor crengi clătinate de vânt, morișca etc.), sau chiar oglinda pentru pronunția a unor silabe și imitarea de către bebeluș a buzelor adultului.
Dezvoltarea vorbirii începe în perioada 0-1 an, dar continuă pe tot parcursul copilăriei, cu precădere în perioada copilăriei mici. Pentru a se dezvolta vorbirea este nevoie să parcurgă copilul anumite etape:
1. Pre-verbal și interacțiunea timpurie presupune: contact vizual, se întoarce la auzirea propriului nume, arată cu degetul, atenție împărtășită, conștientizează cauza-efect;
2. Atenția și ascultarea: așteaptă, anticipează, completează sarcini scurte;
3. Joaca: funcțională, simbolică, imaginativă, joc de rol;
4. Limbajul receptiv: înțelege și urmărește instrucțiuni, direcții și întrebări;
5. Limbajul expresiv: după gângurit și lalațiune folosește onomatopee, iar ulterior acesta folosește cuvinte cu sens și înglobează în vorbire reguli gramaticale;
6. Pragmatismul: folosește limbajul în contexte sociale - conversații, limbajul trupului, joaca colaborativă.
Pentru că onomatopeele sprijină emiterea sunetelor care sunt importante în învățarea cuvintelor și implicit în stimularea vorbirii, pachetul „Sunete” al Editurii „Instrumente Creative” conține carduri ilustrate pentru copii, împărțite în obiecte și animale, însoțite de exemplificarea sunetului corespunzător, care ajută la dezvoltarea vocabularului copilului. Ilustrațiile originale plăcute și armonioase stimulează imaginația copilului. Prin urmărirea de către adult a indicațiilor de utilizare, a recomandărilor și sugestiilor de activități conexe se stimulează auzul fonematic, atenția și limbajul copilului.