Învață copilul stânga și dreapta
Când și cum ar trebui să învăț copilul să deosebească stânga de dreapta? Acest articol cuprinde metode, jocuri si mariale gratuite care îl ajută pe copil:
- să conștientizeze cele două părți ale corpului, dreapta și stânga
- să deosebească dreapta de stânga
- să înțeleagă și să cunoască relațiile spațiale relative
- să plaseze un obiect într-un spațiu dat și să il poziționeze corect în raport stânga și dreapta.
Când?
Stimularea senzorială și motorie ar trebui să înceapă încă de la primele luni de viață. Poți să introduci conceptul de stânga și dreapta din momentul în care copilul stă în șezut sau ține în mână diferite obiecte. Acesta începe însă să devină conștient de acest concept la vârstă preșcolară sau școlară mică (începând cu vârsta de 3 ani), însă în unele cazuri poate fi și mai târziu. Tot până la această vârsta va alege și partea dominantă (stânga sau dreapta). Este partea pe care o va folosi cel mai des.
La ce să te aștepți?
Pentru a conștientiza faptul că are două părți ale corpului – stânga și dreapta – copilul trebuie mai întâi să recunoască elementele corpului și să facă deosebire dintre aceste. Am abordat acest subiect pe larg, în 5 articole, unde am povestit despre cum și când trebuie să înveți copilul schema corporală și am creat pentru tine metode, jocuri și fișe pe care le poți descărca gratuit.
După ce învață să deosebească stânga de dreapta copilul va putea învăța direcțiile (stânga, dreapta, sus, jos, în spate, în față etc.), va fi capabil să se orienteze și să fie conștient de poziția lui în raport cu alte obiecte din jurul lui.
În termeni academici, copilul învață mai întâi lateralitatea și apoi direcționalitatea. Lateralitatea se referă la conștientizarea motorie a celor două părți ale corpului, în timp ce direcționalitatea se referă la capacitatea de a cunoaște direcțiile și de a recunoaște dreapta de stânga, sus de jos, înainte de înapoi etc.
Cum să faci?
Îți propunem câteva metode prin care poți antrena lateralitatea și direcționalitatea, într-un mod organizat și în funcție de vârstă. Trebuie însă să nu forțezi copilul și să nu ai așteptări nerealiste din partea lui. Este important să faci exerciții adecvate particularităților și nivelului său de dezvoltare, pentru a nu fi substimulat sau suprastimulat. Încetinește ritmul și complexitatea jocurilor dacă copilul întâmpină dificultăți în învățare sau crește complexitatea și ritmul acestora dacă învață mai repede.
Pentru a îi fi mai ușor copilului să recunoască partea dreaptă/ stângă realizați jocurile întâi punându-i o banderolă pe mâna dominantă/ piciorul dominant și apoi repetați-le fără banderola pe braț/ picior. Nu uita să îi arăți ce trebuie să facă atunci când începeți o activitate și să realizezi jocul de probă.
Copilul nu va avea capacitatea să urmeze direcțiile dacă nu va fi întâi conștient de faptul că are două părți corpul lui, dreapta sau stânga. Dacă observi că nu poate să urmeze direcțiile, atunci va trebui să pui mai mult accent pe jocurile de conștientizare.
Până la 4 ani
2. După ce copilul a învățat să indice și să denumească segmentele corpului, treptat se poate trece la localizarea mâinii drepte și stângi pe propriul corp. Începe cu partea dominantă, adică cu mâna pe care o folosește cel mai des. După ce va fi capabil să localizeze mâna dominantă, prin comparație, va putea identifica cu ușurință cealaltă mână. Continuați apoi cu mâna stângă, piciorul drept și stâng, umărul drept și stâng, ochiul drept și stâng, urechea dreaptă și stângă etc. Realizați diferite jocuri în care copilul trebuie:
- Să ridice mana/ piciorul drept/ stâng. Adresează-i întrebări precum: „Care este mâna ta dreaptă?”, „Care este piciorul tău stâng?”.
- Să realizeze diferite acțiuni cu mâna/ piciorul drept/stâng.
- Să îți dea mâna/ piciorul drept/ stâng.
- Să îi dea obrazul drept/ stâng să îl pupi.
- Să se întindă pe jos pe partea dreaptă/ stângă.
- Să faceți diferite jocuri cu palmele și picioarele.
3. Învață copilul să localizeze mână dreaptă și stângă în imaginea din oglindă. Așezați-vă în fața oglinzii și cere-i copilul să ridice sau să miște mâna dreaptă/ stângă, piciorul drept/ stângă, ochiul drept/ stâng.
4. Așezați-vă în fața oglinzii. Ridică mâna dreaptă și cere-i copilului să ridice și el mâna dreaptă. Cu mâinile ridicate așezați-vă față în față și demonstrează-i modificarea localizării mâinii tale față de corpul copilului (adică mâna ta dreaptă va fi în fața mâinii lui stângi). Repetați exercițiul ridicând mâna stângă, precum și piciorul drept și stâng, arătând urechea dreaptă și stângă etc.
5. Demonstrează apoi același lucru pe imagini desenate. Descarcă gratuit fișele Corpul Uman și Copil, tânăr, bătrân pentru aceasta.
6. Aruncați la o țintă/ la coș anumite obiecte/ mingi alternând mâna dreaptă și mâna stângă.
7. Mergeți cu pași laterali spre stânga și spre dreapta.
8. Realizați exerciții de dibăcie – să prezinte palmelor drepte și stângi față și spate, să întindă pumnul moale drept și stâng înainte, înapoi, la stânga și la dreapta.
9. Mențineți ritmul unei melodii bătând cu mâna dreaptă/ stânga pe masă sau bateți din palme.
10. Cere-i copilului să așeze mâna dreaptă la spate și mâna stângă să o întindă în față. Acesta trebuie să țină o lingură cu o bilă/ minge mică în față și să urmărească un traseu dat. Schimbă apoi mâinile.
11. Oferă-i copilului o pamblică și cere-i să facă diferite cercuri și serpentine la alegere, pe verticală, pe orizontală, la stânga și la dreapta.
Între 4 și 5 ani
12. Pe măsură ce copilul înaintează în vârstă și învață elementele corpului uman, realizați exerciții prin care să localizeze și să deosebească stânga de dreapta, din ce în ce mai complexe:
12.1. Utilizați jocuri precum Twister, care folosește partea dreaptă și stângă a corpului.
12.2. Ridicați simultan mâna dreaptă și piciorul stâng, iar apoi mâna stângă și piciorul drept.
12.3. Atingeți diferite obiecte cu mâna/ piciorul drept/ stâng.
12.4. Ascultați melodia preferată. Oprește melodia din când în când și cere-i copilul să atingă podeaua cu anumite părți ale corpului de pe partea dreaptă și stângă.
12.5. Atingeți ochiul stâng cu mâna dreaptă, precum și ochiul drept cu mâna stângă.
12.6. Cere-i copilului să numească elementele corpului uman care sunt pe partea dreaptă și apoi pe partea stângă la nivelul propriului corp, precum și în imagini. Identificați elementele care sunt dispuse pe aceeași parte. Folosește fișa Acțiuni desenate.
12.7. Cere-i copilului să localizeze elementele corpului uman de pe partea dreapta și stângă pe silueta ta, pe diferite păpuși sau manechine așezate în diferite poziții (față, spate, profil) și desene cu siluete umane schematizate. Folosește fișele Mișcări corporale și Poziția atitudinală pentru a identifica elementele pe ilustrații.
12.8. Folosește, pe rând, fișele Puzzle persoane diferite, Reconstituie corpul uman, Elementele corpului uman și cere-i copilului să reasambleze persoanele desenate și să menționeze ce face în timp real („acum punem mâna dreaptă, piciorul stâng, etc.). Tot în acest scop puteți să folosiți și un manechin care se asamblează.
13. Exerciții fizice:
- Copilul trebuie să sară într-un picior urmărind un traseu dat și să schimbe piciorul la semnalul tău sau când ajunge la un reper dat.
- Jucați-vă șotron
14. Jucați-vă cu mingea – volei, driblați mingea cu mana până la un reper, aruncați mingea în sus cu ambele mâini, sau aruncați cu dreapta și prindeți-o cu stânga, aruncați mingea de la unul la altul alternând mâna dreaptă cu cea stângă.
15. Începeți exercițiile pentru antrenarea direcționalitatea.
15.1 Realizați diferite jocuri în care să amplaseze corect diferite obiecte într-un spațiu dat.
- Așază diferite jucării prin casă. Apoi alege câteva accesorii pentru acestea și așază-le într-un coș/ cutie. Copilul trebuie să așeze aceste accesorii în dreapta sau stânga jucăriilor.
- Copilul trebuie să așeze cumpărăturile în dulap/ frigider/ cămară conform instrucțiunilor tale (sus, jos, deasupra, dedesubt, înăuntrul, afară, sub, peste, în etc.).
- Oferă sarcini copilului, de fiecare dată când aveți ocazia, să plaseze diferite obiecte și să numească relațiile spațiale, adresând-i întrebări precum „Unde ai așezat prosopul?”.
15.2. Exerciții prin care să se plaseze el însuși în raport cu un reper dat, la stânga sau la dreapta. Aceste jocuri ar trebui să fie spontane și dinamice.
- Așază prin casă diferite obiecte, cere-i copilului se poziționează față de acestea înainte, în spate, la stânga, la dreaptă.
- Dansați pe melodia preferată în jurul unui scaun. Dacă bateți de două ori din palme trebuie să vă așezați la dreapta, iar dacă bateți o dată trebuie să va așezați la dreapta. Lasă copilul să conducă. Așezați-vă față în față pentru a crește dificultatea.
15.3. Jocuri prin care să așeze obiecte la stânga sau la dreapta. Așezați-vă la masă. Oferă-i copilului 4 tipuri de obiecte, de dimensiuni asemănătoare amestecate într-un coș, spre exemplu bomboane, piese de lego, bile și animale de plastic (de dimensiuni mici). Acesta trebuie să așeze bomboanele și piesele de lego la dreapta, iar bilele și animalele la stânga, totul contra cronometru (folosiți o clepsidră, dacă aveți, sau cronometrul de pe telefon).
15.4. Leagă copilul la ochi și așază-l pe un scaun în mijlocul camerei. Cu ajutorul telefonului, pune o melodie si cere-i copilului să repereze sunetul în raport cu propria poziție verbalizând: „Aud sunetul deasupra mea, la stânga, la dreapta, departe, foarte aproape etc.”. Apoi cere-i copilul se se ridice de pe scau pentru a urma sunetul. Acesta trebuie să verbalizeze direcția în care merge - la dreapta sau la stânga.
Peste 5 ani
16. Desenează pe hârtie un omuleț. Cere-i copilului să îți spună cu ce mână ai desenat. Apoi spune-i „Aceasta este mâna mea dreaptă. Care este mâna ta dreaptă?”. Desenează apoi cu mâna stângă și repetă întrebările.
17. Reprezentați cu ajutorul unor săgeți direcțiile sus, jos, la dreapta și la stânga.
18. Jucați-vă cu mingea. Loviți mingea cu piciorul drept/ stâng. Spune-i copilului cu ce picior ai lovit mingea, cere-i acestuia să îți arate piciorului lui stâng drept și să paseze mingea folosind același picior sau piciorul opus.
19. Realizați diferite jocuri prin care copilul să indice, într-o situație reală sau în diferite poze și imagini, persoanele care stau spate în spate, față în față, la stânga sau la dreapta copilului sau față de un reper dat, înăuntru, afară, în picioare, deasupra, sub, între etc.
19.1. Uitați-vă la imagini, stabiliți un reper (o casă, o mașină etc.) și identificați persoanele și obiectele care sunt înăuntru, la stânga reperului, la dreapta etc.
19.2. Așază-te în mijlocul camerei și cere-i copilului să se poziționeze astfel încât să fiți față în față, la stânga ta, la dreapta ta, spate în spate etc.
19.3. Așază mai multe jucării pe masă. Consideră una dintre ele drept reper și cere-i copilului să așeze celălalte jucării la stânga sau la dreapta, în față, sub etc.
19.4. Așezați împreună mai multe jucării în perechi. Apoi cere copilului să numească jucăria care se găsește la dreapta sau la stânga jucăriei menționate de către tine.
19.5. Așezați un scaun în mijlocul camerei. Dansați în jurul scaunului pe melodia preferată. De fiecare dată când oprești melodia copilul trebuie să se poziționeze corect în raport cu scaunul, conform indicațiilor tale (la stânga, la dreapta, sus, jos etc.
20. Citește imaginile dintr-o pagină de la stânga la dreapta. Alege o carte ilustrate sau scoate la imprimantă câteva imagini pe o coală de hârtie.
21. Exerciții fizice:
- Copilul respecta poziția corecta pentru comenzile drepți, pe loc repaus, la stânga si la dreapta. Învață-l pozițiile, apoi exersați ori de câte ori aveți ocazia. - Să stea într-un picior.
- Jocuri de echilibru în care copilul trebuie să ridice genunchiul la piept și să așeze un obiect pe genunchi. Acesta să realizeze un traseu prestabilit, cu piciorul ridicat astfel încât obiectul să nu cadă.
- Cu mâinile în șolduri copilul trebuie să ridice piciorul drept și apoi piciorul stâng.
- Cu mâinile în șolduri copilul trebuie să rotească/ încline capul/ bazinul de la dreapta la stânga și invers.
- Cu picioarele ușor depărtate copilul trebuie să își aplece trunchiul în față, în spate, la stânga, la dreapta.
- Rotiți brațele și încheieturile spre dreapta și apoi spre stânga.
- Săriți sau faceți fandări la stânga și la dreapta.
22. Jucați-vă cu păpușile și cere-i copilului să efectueze cu păpușa câteva mișcări posibile: întoarcerea capului spre dreapta/ stânga, aplecare, ridicarea mâinilor/ picioarelor etc.
23. Realizează un traseu cu obstacole, unde să așezi diferite obiecte/ jucării la dreapta și la stânga. Copilul trebuie să parcurgă traseul și să denumească obiectele care se află la stânga sau la dreapta. În acest timp îi poți da diferite comenzi de genul: privește afară, uite-te în sus, în jos, la stânga, la dreapta, deplasează-te stând doar în piciorul drept/ stâng; stabiliți regula precum că dacă bați o dată din palme trebuie să ridice mâna dreaptă, iar dacă bați de două ori trebuie să ridice mâna stângă, sau dacă folosești diferite semnale acesta trebuie să lovească piciorul drept de stâng și invers, sau să atingă cu mâna dreaptă, piciorul stâng, sau să se deplaseze spre dreapta/ stânga, sau să își rotească trunchiul/ capul spre dreapta/ stânga.
24. Desenați împreună figuri imaginare în aer cu mâna dreaptă și stângă.
25. Cere copilului să deseneze un triunghi (sau altceva) în mijlocul unei coli A4. El trebuie să deseneze un cerc si un pătrat la dreapta triunghiului, precum și un dreptunghi și un romb la stânga acestuia.
26. Desenează un pătrat în centrul unei coli de hârtie A4. Copilul trebuie să deseneze în linie alte pătrățele la stânga pătratului (din centru spre stânga) și apoi la dreapta acestuia (din centru spre dreapta). Observați cum sus și jos nu este desenat nimic. Rotiți apoi hârtia spre dreapta și observați cu sus a devenit la dreapta iar jos a devenit la stânga. Cere-i copilului să deseneze în linie cercuri la dreapta și triunghiuri la stânga.
27. Cere-i copilului să traseze pe hârtie cercuri de la dreapta la stânga și de la stânga la dreapta.
28. Mișcă un obiect de la stânga la dreapta, sus, jos, fă mișcări circulare către dreapta și către stânga și cere-i copilului să urmărească obiectul doar cu privirea (la stânga, la dreapta, sus, jos). Faceți schimb de roluri.
29. Așază câteva fructe și legume pe masă, în centru, la stânga și la dreapta. Cere-i copilului să mute toate legumele la stânga și toate la dreapta.
30. Așezați-vă în centrul camerei. Copilul trebuie să localizeze obiectele care sunt la dreapta și cele care sunt la stânga.
31. Legă copilul la ochi și dirijează-l verbal pentru a ajunge la un reper (la masă, la canapea): fă un pas înainte/ înapoi, întoarce-te la dreapta/ stânga, un/doi/ trei pași lateral spre dreapta/ stânga etc.
32. Unde se află obiectul. Stați pe canapea. Numește diferite obiecte. Copilul trebuie să verbalizeze poziția lor față de el: la stânga, la dreapta.